Tuesday, October 14, 2014

BAGAIMANA NAK MENGENALI HADITH MAUDHU'?

a)      Tanda pada sanad hadith

                                                                                      i.      Pengakuan perawi: Sekiranya terdapat pada sanad hadith perawi yang pernah membuat pengakuan memalsukan hadith, maka hadith tersebut secara langsung dianggap Mawdu’.

                                                                                    ii.      Terdapat unsur-unsur pengakuan pada perawi hadith: Antaranya adalah apabila perawi meriwayatkan sebuah hadith daripada seorang syeikh yang tidak pernah ditemuinya apatah lagi untuk menerima hadith daripadanya. Atau ia meriwayat daripada syeikh dari negeri yang tidak pernah beliau kunjungi atau daripada syeikh yang telah wafat sebelum kelahirannya atau ketika perawi tersebut masih kecil. Untuk mengenal pasti kewujudan unsur ini atau sebaliknya, maka pengetahuan tentang ilmu Rijal al-Hadith yang mencakupi Tarikh Ruwat dan ilmu al-Jarh wa al-Ta’dil amat diperlukan.


                                                                                  iii.      Periwayatan hadith secara sendirian oleh perawi yang dikenali sebagai pendusta. Sedangkan tidak ada seorang pun perawi yang thiqah yang meriwayatkan hadith tersebut.


b)     Tanda pada Matan atau Nas hadith

                                                                                i.            Sekiranya terdapat lafaz yang sukar untuk difaham dan jarang digunakan atau bercanggah dengan kaedah bahasa Arab: oleh sebab Rasulullah SAW seorang yang fasih berbahasa arab, maka baginda tidak akan menggunakan bahasa yang sukar untuk difaham atau jarang diguna.

                                                                              ii.            Sekiranya mengandungi makna yang bercanggah dengan al-Qur’an, ijma’ atau akal. Sebagai contoh hadith yang bercanggah dengan nas al-Qur’an atau ijma’:
مقدار الدنيا وأنها سبعة آلاف سنة
Maksudnya: “Usia dunia ialah tujuh ribu tahun”.
Begitu juga hadith yang memuji mereka yang bernama Ahmad atau Muhammad bahkan mereka akan selamat daripada api neraka.

                                                                            iii.            Setiap hadith yang mempertikaikan kewibawaan para Sahabat juga dianggap Mawdu’. Apatah lagi hadith yang mencaci dan mencela mana-mana Sahabat.

                                                                             iv.            Setiap hadith yang bercanggah dengan fakta sejarah juga dianggap Mawdu’.

                                                                               v.            Setiap hadith yang menyokong mana-mana mazhab atau puak dan diriwayatkan oleh seorang perawi yang taasub dan fanatik seperti hadith mengenai kelebihan ahl al-Bayt yang diriwayatkan oleh golongan Syi’ah Rafidah.

                                                                             vi.            Hadith yang menceritakan sesuatu peristiwa yang besar tetapi hanya diriwayatkan oleh seorang perawi sahaja, seperti hadith yang kononnya umat Islam pernah ditahan oleh musuh daripada memasuki Baitullah.


                                                                           vii.            Setiap hadith yang mengandungi unsur-unsur persendaan dan melampaui batas mengenai dosa dan pahala.



Mohd. Muhiden Abd. Rahman, “’Ulum al-Hadith”, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2010), 188-191.

0 comments:

Post a Comment