Wednesday, October 8, 2014

SIAPAKAH YANG DIMAKSUDKAN MENDUSTAKAN RASULULLAH S.A.W


Golongan pertama:

Para pereka hadis palsu. Mereka ialah orang yang bertanggungjawab mencipta sesuatu riwayat palsu sama ada berupa ucapan (qauli), perbuatan(fi’li) mahupun pengiktirafan atau persetujuan (taqriri) ke atas sesuatu perkara lalu menyandarkannya kepada Rasulullah s.a.w. Padahal hakikatnya baginda tidak terkait sedikit pun dengannya.


Golongan kedua:

Para penyebar hadis palsu. Mereka ini bukanlah orang yang pertama mencipta sesuatu riwayat atau hadis palsu yang disandarkan kepada Nabi s.a.w., akan tetapi mereka ialah golongan yang berperanan aktif di dalam menyebar atau menyampaikan hadis-hadis palsu kepada orang ramai. Syeikh al-Albani rahimahullah yang merupakan salah seorang ahli hadis terkemuka di abad ini menjelaskan di dalam kitabnya, Tamamul Minnah:[5]
“Orang yang tidak mengetahui kelemahan hadis (tetapi menyebarkannya kepada orang ramai) termasuk berdosa juga kerana dia menisbahkannya kepada Nabi tanpa didasari ilmu. Nabi bersabda (maksudnya): Cukuplah kebohongan seseorang dengan menceritakan setiap yang dia dengar. Sehingga dia mendapat bahagian dari dosa  berdusta kepada Rasulullah.”
Berkata (al-Imam) asy-Syafie: 
“Jika hadis sudah engkau ketahui dusta (palsu) kemudian engkau sampaikan (iaitu sebarkan kepada orang lain), maka engkau termasuk para pendusta.”
Pengecualian diberikan kepada mereka yang menyebarkan hadis-hadis palsu dalam rangka menjelaskan kepalsuannya kepada orang ramai agar mereka dapat mengetahui bahawa ia adalah sesuatu yang tidak berasal daripada Rasulullah s.a.w. Ini sebagaimana yang disarankan sendiri oleh Syeikh Muhammad Syakir rahimahullah menerusi kitabnya al-Ba’ith al-Hadith, beliau berkata:[6]
“Saya berpendapat menjelaskan kelemahan hadis dhaif adalah wajib dalam segala keadaan, kerana jikalau tidak dijelaskan ianya akan memberi andaian kepada para pembaca bahawa ianya adalah suatu hadis yang sahih (daripada  Nabi).”
Sehubungan dengan hal ini, al-Imam Ibnu al-Shalah rahimahullah (643H) menegaskan di dalam kitabnya, ‘Ulum al-Hadith, ms. 98:

“Tidak halal bagi sesiapa yang mengetahui ia hadis palsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun. Melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuannya.”

Golongan ketiga:

Mereka yang sengaja menyebarkan sesuatu hadis palsu akan tetapi tidak menjelaskan kepalsuan hadis yang disampaikan oleh mereka. Padahal mereka sendiri menyedari akan kepalsuan hadis tersebut. al-Imam al-Nawawi rahimahullah menulis di dalam kitabnya Syarh Shahih Muslim:[7]
“Barangsiapa yang meriwayatkan hadis maudhu dengan pengetahuannya dan persangkaannya yang lebih kuat, kemudian tidak menerangkan tentang keadaan riwayat tersebut, maka dia termasuk dalam ancaman hadis ini, dikategorikan dalam jajaran para pendusta atas nama Rasulullah. “
Golongan keempat:

Mereka yang membawakan sesuatu hadis yang sahih menurut penilaian para ahli hadis akan tetapi mereka mentafsirnya kepada sesuatu yang menyelisihi maksud dan tujuan asal hadis itu disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Mudah kata, apa yang baginda s.a.w. maksudkan, lain pula yang mereka tafsirkan.
Perkara ini lazim berlaku kepada mereka yang tidak mahu meneliti syarah para ulama ke atas hadis-hadis yang mereka sampaikan kepada orang ramai, sehingga akhirnya mereka mengeluarkan tafsiran yang salah daripada hadis-hadis tersebut.

Golongan kelima:


Mereka yang menyebarkan sesuatu hadis dan menganggapnya sebagai sahih dengan hanya berdasarkan kepada syak atau sangkaan sahaja tanpa terlebih dahulu melakukan kajian ilmiah mengenai kedudukan sebenar status hadis tersebut.


Sumber: Dipetik daripada artikel di sini http://www.hafizfirdaus.com/ebook/CINTAALLAH/R8.htm

0 comments:

Post a Comment