Tuesday, October 21, 2014

KEWAJIPAN MENCEGAH DAN MEMBASMI PENYEBARAN HADITH-HADITH MAWDHU’



Para ulama dahulu telah menggunakan segala kemampuan yang ada pada mereka untuk mencegah dan membasmi pembuatan, penyebaran dan penggunaan hadith-hadith mawdhu’, akan tetapi bukanlah bererti bahawa pembuatan dan penyebaran hadith-hadith mawdhu’ itu dapat dibenteraskan sama sekali dalam masyarakat Islam.
Hadith-hadith itu masih juga tersebar dalam masyarakat Islam sampai kini melalui lisan dan tulisan, oleh musuh-musuh Islam atau oleh orang-orang Islam yang jahil, oleh ahli-ahli bid’ah dan ahli-ahli sufi yang keliru dan oleh orang-orang yang mempunyai sesuatu kepentingan dunia. Masih lagi kedapatan dan kedengaran guru-guru agama, khatib-khatib yang membacakan hadith-hadith mawdhu’ dalam khutbah atau pengajaran kerana mereka hanya berpada dengan buku yang ada pada tangan mereka sahaja, padahal sebahagian buku-buku yang dipegang mereka tidaklah mu’tabar dan tidak pula ditulis oleh orang yang mu’tabar pula, di mana hadith-hadith dinyatakan dalam Bahasa Melayu, tanpa sanad dan tanpa perawinya pula.

Al-Imam Ibnu Hajar al-Haitami ditanya mengenai khatib yang naik ke mimbar pada tiap-tiap Jumaat dan meriwayatkan hadith-hadith tanpa menyebutkan orang yang mengeluarkan hadith itu. Beliau menjawab:

“Adapun hadith-hadith yang disebutkan dalam khutbah tanpa menerangkan perawinya atau orang yang menyebutkannya adalah harus dengan syarat ia termasuk orang-orang yang ahli dengan ilmu hadith, atau ia menukilkan dari karangan pengarang yang mempunyai keahlian yang serupa itu. Adapun berpegang kepada riwayat-riwayat hadith kerana semata-mata melihatnya dalam sebuah kitab padahal pengarangnya bukan ahli hadith, ataupun menjumpainya dalam khutbah-khutbah yang pengarangnya bukan ahli hadith, maka tidaklah halal hukumnya, bahkan orang yang melakukan demikian hendaklah dikenakan hukuman ta’zir yang keras.”

Demikianlah kebanyakan para imam, khatib, guru-guru agama apabila sahaja menjumpai sebuah hadith terus mereka menuliskannya atau menghafalkannya dan terus membacanya dalam khutbah atau dalam pengajian-pengajian tanpa membuat kajian terlebih dahulu apakah yang dijumpai itu benar-benar hadith ataukah bukan. Oleh kerana itu ia terjatuh dalam kesesatan dan mengheret orang lain ke dalam kesesatan yang tiada bertepi.

Sesungguhnya penyebaran dan penggunaan hadith mawdhu’ itu adalah satu bahaya besar bagi Islam dan umatnya dan ia adalah satu dosa besar yang wajib dicegah dan dibasmikan, bahkan lebih besar daripada sebahagian dosa dan maksiat yang telah diusahakan pencegahan dan pembasmian oleh pihak yang berwajib.


Drs Abdul Ghani Azmi Bin Haji Idris, “Himpunan Hadis Dha’if dan Maudhu’” (Kuala Lumpur: al-Hidayah, 1996), 43-44.

Al-Israiliat wal-Maudhu’at fi kutubit-Tafsir, hal 29-30.

0 comments:

Post a Comment